На Черкащині стартував пілотний проект МОП з подолання незадекларованої праці

Міжнародна організація праці (МОП), Європейський союз привертають увагу до проблеми неформальної економіки і незадекларованої праці, що на сьогоднішній день є однією з найсерйозніших перешкод для країн у забезпеченні гідної праці і більш швидких темпів економічного зростання. Боротьба за ліквідацію нелегальної зайнятості – один з пріоритетних напрямів державної політики України, адже її існування чинить істотний вплив на всі аспекти соціально-економічної діяльності.

У рамках проекту МОП «Зміцнення системи інспекції праці і механізмів соціального діалогу» у Черкаській області пілотувала інспекційна кампанія з виявлення незадекларованої праці. В цілому кампанія має проводитися у 4 областях України: Черкаська, Львівська, Одеська та Херсонська.

Ціль проекту – не лише виявити факти «тіньової» зайнятості, а й з’ясувати причини, що її зумовлюють. Пілотна інспекційна кампанія проводиться з метою розширити вплив Держпраці на неформальний сектор економіки України. Робота фахівців Управління здійснюватиметься у тісній співпраці з органами державної влади, соціальними партнерами, громадськими організаціями, роботодавцями та найманими працівниками.

На підставі отриманих результатів і висновків будуть напрацьовані рекомендації щодо розроблення та впровадження плану діяльності Держпраці з подолання незадекларованої праці на всій території України.

За даними Держстату, у 2015 році неформальна зайнятість досягла 26,2% від кількості усього зайнятого населення, тобто більше 4,3 млн. осіб.

Тенденція останніх років свідчить, що частка неформальної зайнятості у формальному секторі поступово збільшується. Негативні наслідки незадекларованої праці позначаються як на працівниках, так і роботодавцях. Для працівників це означає: обмежені права на пенсію, позбавлення гідних соціальних гарантій та можливості захистити свої трудові права у разі конфлікту з роботодавцем. Для роботодавців «тіньова» зайнятість призводить до недобросовісної конкуренції, оскільки суб’єкти господарювання з незадекларованими працівниками отримують несправедливі вигоди і переваги.

Пілотна кампанія з виявлення незадекларованої праці передбачає проведення двох основних блоків: інформаційного (надання роз’яснень з питань легального працевлаштування) та інспекційного (відвідування суб’єктів господарювання). Інформаційно-консультативна частина триватиме з травня по серпень і передбачатиме надання учасниками кампанії роз’яснень з широкого кола питань, що стосуються незадекларованої праці. Інспекційні відвідування підприємств, установ, організацій дозволять встановити реальні об’єми нелегальної чи частково незадекларованої праці та визначити причини використання найманої праці без належного оформлення.

У рамках інспекційного блоку на Черкащині проводитимуться інспекційні відвідування підприємств з метою виявлення фактів незадекларованої праці. Галузям сільського господарства та сфери торгівлі буде приділено особливу увагу при проведенні кампанії, оскільки, за статистичними даними, саме в них виявлено значний відсоток нелегальної зайнятості в Черкаській області.

Основними завданнями Пілотної кампанії з виявлення незадекларованої праці є:

1. Інформування учасників ринку про визначені законом обов’язки і наслідки їх невиконання, підвищення обізнаності населення про необхідність і переваги задекларованої праці. Покращення трудової культури громадян, сприяння у захисті державних соціальних гарантій.

2. Консультування майбутніх учасників ринку праці (учнів, студентів) з питань законодавства про працю щодо обов’язку сторін декларувати трудові відносини.

3. З’ясування причин незадекларованої зайнятості та напрацювання практичних механізмів її виявлення та подолання.

До партнерів Державної служби України з питань праці при проведенні Пілотної кампанії з виявлення незадекларованої праці належать:

- виконавчі органи міських рад та об’єднання територіальних громад, яким відомі випадки та факти використання незадекларованої праці на підконтрольній території;

- правоохоронні органи для вжиття заходів реагування на випадок вчинення перешкод при проведенні інспекційних відвідувань, сприяння в отриманні пояснень;

- Державна фіскальна служба, Пенсійний фонд України, базові центри зайнятості;

- профспілкові організації для надання інформації щодо випадків порушення трудових прав працівників.

 

 

 

Звертаємо увагу суб’єктів господарювання та найманих працівників!
З повідомленням про порушення вимог законодавства про працю можна звернутися до відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Черкаській області за номером телефону: (0472) 33-69-70.
Адреса: Управління Держпраці у Черкаській області:
18000, Черкаська обл., м. Черкаси б-р Шевченка 205, 3 поверх.
e-mail: 23ck@dsp.gov.ua

Шановні громадяни!

 

Обов’язок роботодавця -  щомісяця виплачувати працівнику за повний відпрацьований місяць заробітну плату у мінімальному розмірі, яка у 2017 році становить 3 200 грн.

 

З метою забезпечення дотримання норм законодавства, у разі наявності інформації про факти виплати заробітної плати у розмірі менше мінімального, переведення працівників на скорочену тривалість часу, скорочення та направлення їх у відпустки без збереження заробітної плати, для вжиття відповідних заходів оперативного реагування просимо Вас звертатися до 

- управління  соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації за адресою м.Жашків, вул.Благовісна, 1;

- головного державного інспектора відділу з питань праці, зайнятості та інших нормативно – правових актів ( Вержановська І.Т.) за адресою м.Жашків, вул. 9 Січня,3;

 

- районної державної адміністрації за адресою м.Жашків, вул. Захисників України, 19.

Методичні рекомендації 
для проведення атестації робочих місць за умовами праці

Законодавством України, для заохочення людей працювати на роботах із шкідливими та важкими умовами праці, а також для нейтралізації негативних наслідків впливу багатьох шкідливих речовин на організм людини, передбачені відповідні пільги і компенсації, а саме: пенсії за віком на пільгових умовах, скорочений робочий тиждень, щорічні додаткові відпустки, доплати і надбавки до тарифних ставок (посадових окладів), безкоштовне отримування лікувально – профілактичного харчування, молока або інших рівноцінних харчових продуктів. Для отримання права працівників на вище згадані пільги та компенсації, необхідно мати результати атестації робочих місць за умовами праці. Кабінет Міністрів України постановою від 01.08.1992 року №442 зобов’язав керівників підприємств, установ та організацій, незалежно від форми власності й господарювання, проводити атестацію робочих місць за умовами праці.

Організація робіт з атестації робочих місць:

Етап 1 Оформлення наказу про проведення атестації.
Керівник підприємства видає наказ, в якому:

визначаються підстава і завдання атестації;

затверджуються склад, голова і секретар атестаційної комісії, визначаються її повноваження, а при необхідності – склад структурних атестаційних комісій;

встановлюються термін і графіки проведення підготовчих робіт у структурних підрозділах підприємств;

визначається взаємодія із зацікавленими державними органами й громадськими організаціями (експертизою умов праці, санітарно-епідеміологічною службою);

визначаються проектні, науково-дослідні установи для проведення науково-технічної оцінки умов праці й участі в розробці заходів з ліквідації небезпечних і   шкідливих виробничих факторів;

  виконуються  атестаційною комісією покладені на неї обов'язки. 

Етап 2 Перелік робочих місць, професій, посад, що підлягають атестації.
Цим опікується комісія, проаналізувавши потенційну наявність шкідливих і небезпечних виробничих факторів на робочих місцях, а також переліки робіт, професій та посад із важкими (особливо важкими) і шкідливими (особливо шкідливими) умовами праці.
Етап 3 Вивчення  факторів  виробничого середовища та трудового процесу.
Результати вивчення вносять до Карти умов праці.
У ході вивчення визначають:
— характерні для конкретного робочого місця виробничі фактори, що підлягають лабораторним дослідженням (графа 2 Карти);
—  нормативні та фактичні значення (ГДК, ГДР) параметрів, факторів виробничого середовища й трудового процесу (графи 4 і 5 Карти)
Результати вимірів показників досліджуваних факторів оформляються протоколами (форми протоколів повинні відповідати державним стандартом або типовим формам, затверджених Міністерством охорони здоров'я України) і заносяться в Карту ( гр. 5);
— тривалість (відсоток від тривалості зміни) дії виробничих факторів (графа 9 Карти).

Етап 4 Гігієнічна оцінка умов праці.
Проводиться шляхом порівняння результатів проведених вимірів з нормативними значеннями (шум і вібрація оцінюються за еквівалентними рівнями). Ступінь небезпеки і шкідливості факторів визначається за критеріями, встановленим гігієнічною класифікацією праці. Розглядаються тільки ті фактори, що за ступенем небезпеки й шкідливості відносяться до ІІІ класу ( графи 6, 7, 8 Карти). За наявності двох і більше шкідливих і небезпечних виробничих факторів оцінку проводять за найвищим класом і ступенем.
Етап 5 Оцінка технічного та організацінного рівнів робочого місця.
На цьому етапі, зокрема, аналізують:
— технологічне обладнання робочого місця;
—  відповідність технологічного процесу, обладнання, оснащення інструмента й засобів контролю вимогам, стандартів безпеки та нормам охорони праці;
— раціональність планування робочого місця;
— забезпеченість працівників спецодягом і спецвзуттям, засобами індивідуального та колективного захисту щодо їх відповідності стандартам, установленим нормам тощо.
Етап 6 Безпосередньо атестація.
Робоче місце оцінюється (атестується) з урахуванням впливу на працівника:
— факторів виробничого середовища та трудового процесу, передбачених гігієнічною класифікацією праці (розділ І Карти);
—  факторів технічного та організаційного рівня умов праці (розділ
ІІ Карти);
—  ступеня ризику пошкодження здоров'я.
Комплексна оцінка, яку відображають у розділі III Карти, дозволяє віднести робочі місця до однієї з категорій:
—  з особливо шкідливими та особливо важкими умовами праці;
—  зі шкідливими та важкими умовами праці;
—  зі шкідливими умовами праці.
Крім того, на підставі атестації визначають право працівника на пільгову пенсію та інші пільги й компенсації залежно від умов праці.
Етап 7  Оформл
ення  результатів атестації.
За підсумками атестації:
1) голова та члени атестаційної комісії підписують заповнені Карти;
2) визначають невідкладні заходи, спрямовані на поліпшення умов безпеки праці, для розробки та впровадження яких не потрібно залучати сторонніх фахівців (розділ IV Карти):
3) складають переліки:
— робочих місць, виробництв, робіт, професій ї посад, працівникам яких підтверджено право на передбачені законодавством пільги та компенсації;
— робочих місць, виробництв,робіт, професій і посад, працівникам яких запропоновано встановити пільгову пенсію;
— робочих місць із несприятливими умовами праці, на яких необхідно вжити першочергових заходів щодо їх поліпшення;
4) з результатами атестації ознайомлюють працівників, зайнятих на атестованому робочому місці.
Цей перелік затверджується наказом по підприємству і зберігається протягом 50 років